Unetreener PAM – toeta oma lapse magamamineku rutiini


Tekst: Marijke, laste unekonsultant


Laste "puberteet"

Raskused magamaminekuga, lõunaunest keeldumine, keeruline söögiaeg, võimatu hambapesu ja viimasena, eriti varajased ärkamised! Kas see kõik kõlab sulle tuttavana?

Saan igapäevaselt kirju murelikelt lapsevanematelt, kes paluvad abi lapse unerutiinide osas. Sellest kirjutangi allpool!

Meetod

Kasutan Droomritme meetodit © (unistuste rütm), mille käigus püüan esmalt välja selgitada, miks laps halvasti magab ning seejärel annan soovitusi, kuidas probleem lahendada. Ainult juurpõhjuseni minnes on võimalik päriselt saavutada lapse pikem ning rahulikum uni.


Ole toetav ning loo armastavad raamid

Oma programmis, mis keskendub väikelaste unele, aitan ma vanematel leida neile sobivad igapäeva ning magamamineku rutiinid. See tundub üsna loogiline ja lihtne, aga näen tihti, kuidas lapsevanemate jaoks on see keeruline ülesanne. Eriti just sellel perioodil, kui sinu pisike laps katsetab piire - ühel hetkel on ta sinu parim sõber ja järgmisel hetkel trambib jalgu!


Sellistel rasketel hetkedel on oluline pakkuda lapsele toetust ning armastavaid piire, et ta teaks, mida oodata. Enda koolitusprogrammis kasutan ma mitmeid tööriistasid ning üheks neist on Zazu unetreener PAM.


Piisav uni on võtmetähtsusega, et vältida lapse üleväsimust ja jonnihoogusid! Mina kasutan ‘wake-up times’ meetodit, mis vastab lapse loomulikule unerütmile. Näiteks soovitan ma 2-aastase lapse puhul 5-5 rütmi. Numbrid näitavad maksimaalset tundide arvu, kui kaua võib selles vanuses laps olla üleval enne ja pärast lõunauinakut.


Juhul, kui neid tundide arvu ületada, siis tekib lapsel üleväsimus ning lõunaunne minek toimub suure protestikisa saatel! Mida rohkem sinu laps üle väsib, seda ekstreemsemaks lapse käitumine muutub (nutt ja karjumine õhtusöögi või vannitamise ajal). Sõbralik meeldetuletus: magamine loob parema magamise! Mida paremini magab laps päeval, seda parem on ka ööuni.


Veel väärtuslikke unenippe

Minu soovitus on keelata igasugune ekraaniaeg enne magamaminekut. Sinine või ere valgus aktiveerib ajutegevuse. Meile võib tunduda, et lapsed rahunevad ekraani ees, kuid tegelikult töötab nende aju samal ajal läbi meeletult infot ning raskendab magamajäämist.


Anna oma lapsele vahetult enne uneaega üks-ühele olemise aega ning täielikku tähelepanu! Selline lähenemine aitab vähendada ka lapse poolt otsitavat tähelepanu lollitamisega enne voodisse minekut. Looge üheskoos igapäevane voodisse mineku rutiin, et laps teaks, millal uneaeg saabub.


Unetreener Pam

Minu uneprogramm soovitab kasutada unerutiiniks unetreener Pam-i. Pingviin Pam annab oma värvustega lapsele selged signaalid, millal on uneaeg ning millal võib ärgata. Pam on punane, kui on uneaeg; 30 minutit enne ärkamise aega muutub pingviin oranžiks ning rohelise tulega võib laps voodist välja karata! Lapse jaoks on värvusega märguanded lihtsasti arusaadavad ning efektiivsed!


Miks just Pam minu unekoolitusel?

Mina eelistan pingviin Pam-i teiste unetreenerite ees just seetõttu, et sellel ei ole ühtegi häirivat lisaheli nagu tiksumine või mõne osa liikumisest tulenev heli. Pam-i disain on väga ilus ning seda saab kasutada ka ainult öölambina koos automaatse väljalülitusega.


Minu kogemus ütleb, et enamus 2-aastaseid ning vanemaid lapsi saavad värvide süsteemist väga hästi aru ning tulemus on pigem positiivne. Punane = uneaeg/olen voodis ja roheline = ärkamisaeg/võin voodist välja tulla.


Näide minu kogemusest

Hiljuti lõpetasime koostöö 2 aasta ja 3 kuu vanuse lapse ja tema vanematega, kelle probleemiks oli lapse väga varajane ärkamine. Vanemad panid lapse voodisse tagasi, kui kell oli 5:30 või varasem, kuid laps ei saanud aru miks. Ta oli ju ometigi ärkvel ning miks ta ei võiks oma päevaga alustada? Juhul, kui kell oli juba rohkem kui 5:30, siis lubasid vanemad lapse enda voodisse magama, sest nende arvates oli juba peaaegu hommik. Lapse jaoks oli täiesti arusaamatu, miks ta vahel peab olema enda voodis, kuid vahel lubatakse teda vanemate voodisse - tema ju ei tunne kella! Nii oligi üks pidev protest.


Selle pere jaoks oli unetreener Pam väga suureks abimeheks: nüüd kui laps ärkab ja näeb Pami värvust, siis ta teab, mida ta peab tegema! Kui Pam on punane või oranž, siis on ta oma toas voodis ja kui valgus muutub roheliseks, võib ta vanemate tuppa joosta. Kindlasti tahan ma mainida, et eduvõti peitub järjekindluses! Lapsevanemana pead tegema pidevat selgitustööd ning mina ei soovita last äratada enne, kui unetreener on roheliseks muutunud. Vastasel juhul tekitab see lapse jaoks taas arusaamatusi.


Kokkuvõttes olen ma üks suur Pam-i austaja - see on minu isiklik arvamus ning tegemist ei ole makstud koostööga. Lisasin Pam-i oma uneprogrammi kuna see aitab tõesti paremat tulemust saavutada!


Foto: Creative Bonnie Duijs Studio


0 comments

+372 534 108 17

zazueesti@gmail.com

Metsavana, Kohila vald, Raplamaa, Eesti

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White YouTube Icon

© 2020 Zazu Eesti

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon